Den 18 juli trädde den nya ekodesignförordningen i kraft. Har du koll på vad detta innebär för ditt företag?

Den 18 juli 2024 trädde EUs nya ekodesignförordning i kraft och markerade en viktig övergång mot mer hållbara produkter på den europeiska marknaden. Denna förordning ersätter successivt de tidigare direktiven från 2009 och inför strängare miljökrav på ett bredare sortiment av produkter.

Viktiga förändringar

  1. Den nya förordningen täcker nu nästan alla produkter som säljs inom EU, med undantag för några få produktkategorier som livsmedel, läkemedel och veterinärmedicinska produkter. Tidigare var fokus enbart på energirelaterade produkter.
  2. Alla produkter kommer att få ett digitalt produktpass som ska innehålla information om bland annat råmaterial, tillverkningsprocesser och miljöpåverkan, vilket ska underlätta för konsumenter att göra miljömedvetna val.
  3. Det läggs större vikt vid produkters hållbarhet, reparerbarhet och återvinningsbarhet för att förlänga deras livscykel och minska avfall.
  4. Nya skärpta regler hanterar produktföråldring och kassering av osålda varor, vilket inkluderar restriktioner för hur dessa får hanteras.

Tidplan

Den första arbetsplanen för ESPR för ett antal prioriterade produktgrupper förväntas vara klar i april 2025. Deadlines och övergångsperioder för ekodesignåtgärder förväntas specificeras i delegerade akter, med de första förväntade omkring 2026 för vissa textilier och stål. Med en övergångsperiod på 18 månader bör kraven träda i kraft omkring 2027/2028.

Vad innebär detta för företag?

Om ditt företag marknadsför produkter inom EU är det viktigt att börja utvärdera påverkan av ESPR och hålla sig informerad om dess genomförande. Detta är särskilt viktigt för företag som arbetar med prioriterade produkter som textilier och stål.

Det kan även vara bra att bekanta sig med den nya definitionen för hälso- och miljöfarliga ämnen. För första gången introduceras en definition av ”ämnen som kan inge betänkligheter” (substances of concern), som har en bredare innebörd än de tidigare SVHC-kriterierna (Substances of Very High Concern). Kategorin omfattar exempelvis ämnen som orsakar kronisk toxicitet för vattenmiljön, är farliga för ozonskiktet, eller orsakar specifik organtoxicitet, samt ämnen som negativt påverkar återanvändning och återvinning av material.

Åtgärder för företag

Hållbar produktdesign: Företag behöver prioritera design av produkter som är mer hållbara, reparerbara och återvinningsbara. Det innebär att tänka om kring val av material, tillverkningsprocesser och produktens hela livscykel.

Ökad transparens och efterlevnad: Företag behöver förbättra sin transparens genom att tydligt märka produkter och ge detaljerad information om deras miljöpåverkan. Att följa de nya reglerna kräver bättre kontroll över produkters efterlevnad.

Samarbete genom hela leverantörskedjan: Företag behöver samarbeta genom alla led i leverantörskedjan för att säkerställa att produkten uppfyller hållbarhetskraven och utveckla hållbara lösningar tillsammans med branschpartners.

Genom att ta dessa steg kan ditt företag ligga i framkant av hållbarhetsutvecklingen och säkerställa att det är redo för de nya kraven som ställs av EUs ekodesignförordning.

 

Läs mer här: 

https://commission.europa.eu/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/sustainable-products/ecodesign-sustainable-products-regulation_en?prefLang=sv

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1781&qid=1719580391746

 

 

Fler artiklar

Nystart för uppdateringen av CLP och REACH

Efter en lång tids uppehåll inom EU vad gäller uppdateringar av både CLP- och REACH-förordningarna, ser vi nu en efterlängtad nystart. Under de senaste åren har arbetet med dessa förordningar inom kemikalieområdet stannat av, men nu vidtas nya åtgärder för att påskynda processen. Detta gäller bland annat reglering av så kallade ”forever chemicals” (PFAS), förbättra styrningen och finansieringen av Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) samt att öka takten för implementeringen av EU:s kemikaliestrategi.

Under mötet i miljörådet den 14 oktober 2024 diskuterades flera viktiga ämnen, inklusive prioritering av ännu ej implementerade åtgärder, som revideringen av REACH-förordningen, samt behovet av att förbjuda export av farliga kemikalier. Flera ministrar betonade vikten av att finna en balanserad väg framåt för PFAS, där säkrare alternativ främjas samtidigt som en tydlighet i lagstiftningen och efterlevnad säkerställs.

Revideringen av CLP antagen

EU-rådet antog även samma dag en revidering av CLP-förordningen, som reglerar klassificering, märkning och förpackning av kemikalier, vilket är det sista steget i beslutsprocessen. När förordningen undertecknats av Europaparlamentets och rådets ordförande, kommer den att publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft 20 dagar senare.

Några av ändringarna i den nya CLP-förordningen är:

  • Krav på leverantörer inom EU vid distansförsäljning: En leverantör inom EU måste säkerställa att ämnen och blandningar som säljs, inklusive via distanshandel som online-marknadsplatser, uppfyller förordningens krav. All relevant faroinformation (märkningens innehåll) måste anges tydligt och synligt vid distansförsäljning.
  • Införande av digital märkning: Digital märkning blir nu möjlig som ett frivilligt komplement till den fysiska etiketten. Denna åtgärd syftar till att förbättra kommunikationen om kemikaliers faror, särskilt för utsatta grupper som personer med synnedsättning eller de som inte talar medlemsstatens språk. Det finns även specifika tekniska krav som leverantörer måste följa vid digital märkning.
  • Nya regler för etiketter: Förbättringar av reglerna kring etiketter, inklusive justering av krav på minsta typsnittsstorlek. Det specificeras också när etiketter måste uppdateras vid förändringar i klassificering eller märkning av ett ämne eller en blandning.
  • Förtydliganden om harmoniserad klassificering: Den harmoniserade klassificeringen av ett ämne kommer att omfatta alla dess former och fysikaliska tillstånd, om inte annat anges i förordningen. Harmoniserad klassificering kommer även att kunna omfatta grupper av liknande ämnen för att minska den administrativa bördan och undvika överflödig testning.
  • Förtydligande av klassificering av farliga ämnen och blandningar: Tydligare riktlinjer införs för när ämnen och blandningar ska klassificeras som farliga. Tillverkare, importörer och nedströmsanvändare måste klassificera ett ämne eller en blandning om det uppfyller kriterierna för en eller flera faroklasser. De ska även tilldela specifika farokategorier och faroutlåtanden som förklarar de exakta riskerna, baserat på vetenskaplig information om ämnets farlighet.
  • Krav på information för nödsituationer: Distributörer som säljer farliga blandningar mellan länder inom EU eller som ommärker blandningar kommer också behöva lämna in information till Giftinformationscentralen, via EU-kommissionens centrala databas (Poison Centre Notification, PCN), för att säkerställa att nödsituationsinformation finns tillgänglig för utsedda organ i medlemsstaterna.
  • Nya faroklasser med harmoniserad klassificering: Införande av faroklasser som normalt sett ska omfattas av harmoniserad klassificering, inklusive hormonstörande ämnen (Kategori 1 och 2), persistenta, bioackumulerande och toxiska (PBT) ämnen, mycket persistenta och mycket bioackumulerande (vPvB) ämnen samt persistenta, mobila och toxiska (PMT) ämnen.
  • Regler för refill-stationer – Nya regler har införts för försäljning av kemikalier via refill-stationer. Särskilda försiktighetsåtgärder ska vidtas för att förhindra överfyllning, kontaminering och för att säkerställa säker påfyllning.

Dessa ändringar är ett viktigt steg mot att förbättra kemikalieregleringen i EU och säkerställa ett högt skydd för både människa och miljö.

Övergångsbestämmelser

De flesta ändringarna ovan gäller från och med 18 månader efter att ändringarna har trätt ikraft. Ämnen och blandningar som släpptes ut på marknaden innan 18 månader efter att denna förordning trätt i kraft behöver inte klassificeras, märkas och förpackas enligt den uppdaterade förordningen förrän 42 månader efter att den trätt i kraft.

 

Länkar

Pressmeddelande

Information från miljörådets möte den 14 oktober

Underlagsdokument

EU inför nya begränsningar av PFHxA och besläktade ämnen

Den 19 september 2024 beslutade EU-kommissionen att införa begränsningar för användning och försäljning av undekafluorhexansyra (PFHxA), dess salter och PFHxA-besläktade ämnen. Ändringen innebär att dessa ämnen nu inkluderas i bilaga XVII till REACH-förordningen, vilket innebär att deras användning kommer att begränsas i en rad konsumentprodukter för att skydda människors hälsa och miljön.

Begränsningen av PFHxA berör följande produktgrupper (med vissa undantag):

  • Textilier, läder, päls och relaterade tillbehör för allmänheten
  • Skor och fotbeklädnader för allmänheten
  • Papper och kartong avsedda att komma i kontakt med livsmedel
  • Kemiska blandningar för allmänheten (exempelvis impregneringsspray)
  • Kosmetiska produkter
  • Brandsläckningsskum

Undantagna produktkategorier är personlig skyddsutrustning, medicintekniska produkter och textila byggnadsmaterial (t.ex. textila membraner, armeringstextilier, textilier till fasader, isolerande material mot kyla och värme samt taktextilier).

Beslutet är en del av EU:s fortsatta arbete med att minska utsläppen av PFAS-ämnen, då PFHxA ofta används som ersättning för det redan förbjudna ämnet PFOA. Begränsningen träder i kraft 20 dagar efter publicering i EU:s officiella tidning och kommer att tillämpas successivt under en period från 18 månader upp till 5 år, beroende på produktkategori. För vissa applikationer träder förbudet i kraft om 2 år, medan andra har längre tidsfrister. Det är dock hög tid att inleda arbetet med att substituera bort dessa ämnen redan nu.

Vi arbetar för att de nya kraven ska läggas till i Chemity inom kort. Vill du ha hjälp med att underlätta arbetet med PFAS, kontakta oss. Vi erbjuder både strategiska konsulttjänster och system.

För mer information, läs hela beslutet från EU-kommissionen här:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_4763

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202402462

 

 

 

Låter intressant. Kontakta mig gärna!